«Mamma, det er noe galt med Vipps…

Skrevet av: Karianne Tørum
Systemutvikling
UX design
Prosjektledelse
Arkitektur

…pengene kom ikke inn, selv om du Vippset allerede da jeg sto heeelt bakerst i køen på Starbucks.» - sier min 11-årige datter.

Photo by Maria Lysenko on Unsplash

«Neivel, men de har kommet inn nå ikke sant?» -spør jeg.
Jada, det hadde de. Pengene var på plass! Det var ikke noe som helst galt med Vipps. Kanskje en treghet i systemet bare (eller mest sannsynlig en treghet hos mor, uten at jeg innrømmer det for henne selvfølgelig).

Og den gangen iPhonen og Apple Watchen ikke snakket sammen var de heller ikke «ødelagte» eller «dårlige».

Det krevde bare en ørliten omstart, eller en programvareoppdatering.

Så hva er det jeg vil frem til her?

At unger er bortskjemte og verken burde få lov til å ha iPhoner eller Apple Watcher hvis de ikke lærer seg å sette skikkelig pris på det? Eller at barna ikke burde få penger Vippset mens de står i køen på Starbucks?

Neida. Jeg skal ikke mene noe om hva barn bør få og ikke, selv om mange av dem sikkert har mye mer enn de trenger (…inkludert min egen, så ingen pekefingre her!).

Men, det jeg imidlertid har lyst til å dele — er min frykt for denne generasjonen. De som har vokst opp med swipe, scroll og zoom og forventer at alt er på stell hele tiden. Ja, jeg blir egentlig litt stressa jeg, på vegne av alle oss som jobber med brukeropplevelser og utvikling av digitale tjenester.

Photo by Jelleke Vanooteghem on Unsplash

Min mor pleide alltid å skylde på seg selv når ting ikke fungerte som det skulle. «Jeg har nok trykket på feil knapp», sa hun. I rake motsetning til min datter, som utelukkende klandrer Showbie når leksen ikke har blitt lastet opp i tide.

Joda, det er klart det er noen forskjellige personligheter inne i bildet her… Men, jeg tror ikke vi kan stikke under en stol at holdningen og forventningene til digitale tjenester hos disse 11-åringene er skyhøye.

Selv er vi vel midt i mellom. Vi har stått i kø i banken for å overføre penger, og vi ble født i en tid der vi måtte vente til dagens avis kom ut i butikken for å lese siste nytt.
Så selv om vi anser oss selv som meget digitalt oppegående og effektive, har vi kanskje allikevel fått en dose mer tålmodighet i morsmelka.

Og det er altså vi, vi med tålmodigheten i blodet og forståelsen for at feil kan forekomme, som skal lage løsningene for denne generasjonen når de snart skal ut å gjøre “viktige voksenting”.

Hvordan skal vi klare å holde på oppmerksomheten deres i mer enn 1 minutt for å forklare hva man trenger av forsikringer eller sparekontoer, når de er indoktrinert av TikTok?
Og hvordan skal vi klare å gjøre e-signering, innlogging med BankID, og kjøpsløsninger like intuitive som SnapChat?

Joda, vi utvikler nok oss i takt med tiden vi også.

Men vi må jaggu følge med i svingene!


«Mamma, det er noe galt med Vipps… was originally published in Dfind Consulting on Medium, where people are continuing the conversation by highlighting and responding to this story.