10 ting jeg skulle ønske noen fortalte meg da jeg begynte å jobbe som designer

Skrevet av: Karianne Tørum
UX design

Av: Eirik Gihle og Karianne Tørum

1. Det er ingen andre på kontoret som sitter med fasiten når det gjelder design! De rutinerte har selvfølgelig erfaringer som er verdt å ta med seg, og de kjenner fallgruvene fra tidligere prosjekter. Men,- det er ikke det samme som at de har fasiten for neste prosjekt. Verden forandrer seg fort! Det som var riktig og viktig før trenger nødvendigvis ikke være verken riktig, eller viktig nå.

2. Vi er ikke hjernekirurger! (og heldigvis for det…)
Jeg tror det er viktig å ha perspektiv på hva vi som designere faktisk kan oppnå.
Et godt og gjennomtenkt design kan gjøre at produkter og tjenester selger eller fungerer bedre. En god strategi og et tett samarbeid med forretningsutvikling og utviklingsmiljøene kan også bidra til at vi evner å lage produkter som betyr noe for brukergruppene.
Og det er topp når det funker!
Men det er faktisk litt alright å tenke på at, — så lenge du ikke designer en hjertestarter eller utvikler et nytt varslingssystem for nødsituasjoner er det ingen som dør. Ingen!
Vi som designer en merkevare, en applikasjon eller en nettside har rom for å lære gjennom å feile. Og det syns jeg er skikkelig digg å tenke på… samtidig som jeg får veldig stor respekt for de som må ta de virkelig store avgjørelsene, som påvirker livene til folk på en helt annen skala enn designet på Zalando gjør.

Jeg tror jeg ville senket skuldrene litt, og kanskje turt å være mer utforskende dersom dette var kommunisert litt tydeligere da jeg begynte som designer.

Photo by Mimi Thian on Unsplash

3. Lytt mer enn du prater!
Dette var en av tingene jeg faktisk ble fortalt, — av en meget klok kollega jeg hadde noen år tilbake. For å bruke hans egne ord, (Correct me if I´m wrong Frank Myrseth): “Det er en grunn til at vi har to ører og bare én munn”.
I vår iver etter å overbevise om at man har designet en fantastisk løsning, kan man lett gå glipp av verdifulle perspektiver, dersom man ikke stopper opp og tar i mot innspill fra utsiden.
Dessuten er jo nøkkelen til et godt design å faktisk forstå hvilket problem som skal løses.

Siden verden har forandret seg mye siden jeg tok min utdanning og startet i min første jobb, er det ting som selvsagt ingen kunne ha forutsetning for å si, men som jeg håper blir sagt nå:

4. Tenk som en utvikler!
Å jobbe strukturert har alltid vært en god ting. Men nå, når vi designer løsninger som skal fungere på fler og fler formater, der brukerne egentlig i praksis selv kan styre mye av hvordan de ønsker å få presentert et innhold, blir det viktigste av alt å utvikle et solid bunnsystem som kan fungere godt på alle flater.
NB: Dersom du f.eks. designer et bokomslag kan du se bort fra dette punktet. Da kan du velte deg i fantastisk typografi som bare passer for akkurat det ordet du skal skrive og bruke ditt skarpe visuelle blikk til å tilføre en unik stil der du har latt deg inspirere av akkurat de du vil!

5. Jobben er aldri ferdig!
Ingenting av det vi gjør er hugget i stein, og det kan det ikke være heller. Vi må tørre å lansere ting, selv om det ikke er perfekt. For perfekt blir det aldri. I samme øyeblikk som man lanserer noe, begynner man å lære hva som fungerer og ikke. Og nye ting kommer inn fra sidelinja, hele tiden.
Dette gjør at vi må tenke nytt og justere systemet vårt kontinuerlig. Så jeg må gjenta meg selv fra punkt 1, bare med en kortere tidshorisont denne gangen: Det som var riktig og viktig «i går» trenger nødvendigvis ikke være verken riktig eller viktig «i dag».

6. Aksepter at du aldri får full kontroll!
Design er et håndverk, og vi elsker når alt sitter. Men siden alt er i endring, som nevnt i forrige punkt, må vi tåle å ikke ha full kontroll over alt. Det er for mye for en person. Så enkelt er det. Man bør selvfølgelig klamre seg fast i den røde tråden, og ta høyde for så mange eventualiteter man kan komme på. Men, med et slikt utall av flater og formater vi har i dag, skal du ikke bli lei deg hvis en komponent fikk et merkelig linjefall på én av flatene, i én av nettleserne. Da fikser du det i morgen. Hvis det er viktig nok!

7. Å feile er ikke feil!
Det er faktisk ikke det. Vi prøver, vi seirer, vi feiler og vi lærer… og vi utfordrer!
Vi må aldri bli så redd for å feile at vi ikke tør å utfordre.
Det er bedre å feile litt på veien, dersom man har lært hvordan man kan flytte på noen barrierer, enn å ha gjort alt etter boka… og stå på stedet hvil.
Som en leder jeg en gang hadde sa så fint: “Siden vi lærer så mye av å feile, må vi feile oftere, og vi må feile mye fortere!”

Photo by John Schnobrich on Unsplash

8. En ide blir mer verdt når den deles!
Uansett hvor mye du har satt deg inn i et tema, og hvor mye du kan, klarer du ikke å se ting med andres øyne. Kommunikasjon er alltid på mottakers premisser. Og jo flere mottakere du klarer å involvere, jo større er sjansen for å lykkes. Man kan selvfølgelig føle seg sårbar ved å dele uferdige idéer, og det er helt normalt. Men det er fort glemt når gevinsten i den andre enden er at man har alle på lag, og konseptet er bunnsolid.
Les gjerne; Tverrfaglig samarbeid genererer store besparelser”

9. Vær bevisst ditt samfunnsansvar!
Skal man lykkes med konseptene sine, må man som sagt involvere brukere. Da er det også viktig å huske at en bruker kan ha mange ansikter. Jeg snakker selvfølgelig om universell utforming, eller “design for alle”. UU kan ikke være noe man bare “legger på” på slutten. Fordi det handler ikke bare om skriftstørrelser og kontraster og at man kan tab´e seg gjennom løsningen. Det handler også om hvordan man prioriterer innhold i grensesnittet sitt.

Hvordan oppleves designet for en person med konsentrasjonsvansker, hvor lett er det å forstå for en person med Alzheimer, og hvilke overskrifter blir lest opp for svaksynte som benytter skjermleser?

Selv om det finnes mange gode føringer, kan man ikke lese seg til alt! Så inkluder alle mennesketyper som kan finne på å bruke løsningen din. Inkluderende design ja, det var det ordet jeg lette etter.

10. Du er flink!
En slik kommentar fra en leder eller kollega betyr mer enn det koster å si. Er du opptatt av det du gjør, jobber hardt og interesserer deg i oppgaven, gjør du mest sannsynlig en god jobb. Og får du den kommentaren, er sannsynligheten stor for at du fortsetter å være akkurat det, — flink… og kanskje bli enda flinkere!

Lykke til!

Håper vi sees en dag :)


10 ting jeg skulle ønske noen fortalte meg da jeg begynte å jobbe som designer was originally published in Dfind Consulting on Medium, where people are continuing the conversation by highlighting and responding to this story.